kyparissi-pezoporia-xarths.jpgΟ Πάρνωνας είναι βουνό, ύψους 1934μ. που χωρίζει τη Λακωνία από την Αρκαδία. Το όρος Πάρνωνας καταλήγει στη Λακωνία και απόληξή του είναι το ακρωτήριο Μαλέας (καβομαλιάς). Μαλεβός είναι το δεύτερο όνομά του. Οι κάτοικοί του τα μετακατοχικά χρόνια μετακινούνταν και κατέβαιναν στα χωριά του Έλους για εργασία.

Σήμερα τα χωριά του έχουν ερημώσει και μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες έχουν ζωή. Η Ιερά Μονή της Παναγίας Ελώνης είναι ο συνδετήριος κρίκος Έλους και Πάρνωνα, καθώς η ονομασία της Μονής πηγάζει από την ονομασία του Έλους.

Ο Πάρνωνας διαθέτει αρκετές ακόμα ψηλές κορυφές με υψόμετρο άνω των 1700 μέτρων, όπως το Ψάρι, ο Προφήτης Ηλίας, η Γαϊτανόρραχη και η Κορομπηλιά, καθώς και η χαμηλότερη Κουλόχερα.

Διαδρομές στο βουνό: 7

Διαδρομές στο Κυπαρίσσι 2. Η Νο 6 και η Νο 7

Διαδρομές στον ΠΑΡΝΩΝΑ - Υψ. 1934 μ.

Νομός: Αρκαδίας

Aρχεία Σημείων Προορισμού του Βουνού (Waypoints)
Σύνολο Σημείων Waypoints: 85

Aρχείο Σημείων Προορισμού GPS Exchange (GPX): Parnonas.gpx

Aρχείο Σημείων Προορισμού OziExplorer (WPT): Parnonas.wpt

Aρχείο Σημείων Προορισμού GoogleEarth (KML): Parnonas.kml

Aρχείο Σημείων Προορισμού με όλες τις Διαδρομές: Parnonas_total.kml

Προβολή της λίστας των Σημείων Προορισμού (Waypoints)

Διαδρομές στο βουνό: 7

Μήκος: 12257 μ.
Υψ. Ανάβαση: 301 μ.
Υψ. Κατάβαση: 1131 μ.
Μέγιστο Υψόμετρο: 1063 μ.
Ελάχιστο Υψόμετρο: 11 μ.
Τrackpoints: 1115

Προβολή της διαδρομής στο Google Maps

Παρουσίαση αναλυτικού προφίλ της δια

Από την άσφαλτο 2-3 χλμ μετά την Κρεμαστή, ακολουθούμε χωματόδρομο για 40 περίπου λεπτά μέχρι το τέλος του σε μαντρί. Η συνέχειά του είναι σε μονοπάτι που κινείται ανηφορικά μέχρι μεγάλη λάκκα.και συνεχίζουμε μέχρι τη διασταύρωση με το Χ1 που πάει για τον Λαμπόκαμπο. Από εκεί και κάτω το μονοπάτι γίνεται πολύ φαρδύ, λιθόκτιστο και σε πολύ καλή κατάσταση. Κινείται μέσα σε πλούσιο δάσος ελάτης, το νοτιότερο της Ευρώπης και περνά από τη βάση εντυπωσιακών ορθοπλαγιών.

Στη πορεία συναντούμε και μια διασταύρωση με το Χ4 που πάει στο οροπέδιο της Μπαμπάλας. Μετά από 2 ώρες περίπου φτάνουμε στο εκκλησάκι της Αγ. Βαρβάρας, όπου ξεκινά και το  μονοπάτι  Χ5 για Παλαιόχωρα στα δεξιά.Εμείς συνεχίζουμε ίσια στο πολύ φαρδύ μονοπάτι που τραβερσάρει μέχρι διάσελο με θέα πια και στους τρεις οικισμούς του Κυπαρισσιού.

Με ζικ ζακ και μεγάλες τραβέρσες φτάνουμε σε μεγάλη στάνη, όπου το μονοπάτι τελειώνει κι από το χωματόδρομο φτάνουμε στην παραλία. Όλη η διαδρομή έχει πολύ καλή σήμανση με καλαίσθητες πινακίδες κι ελάχιστα σημάδια, εκεί που πραγματικά χρειάζονται. Προσωπικά πρόκειται για ένα από τα ωραιότερα πεζοπορικά μονοπάτια της Ελλάδας.

Καταγραφή διαδρομής: Δημητράκης Γιάννης

Χιονοβούνι : Κυπαρισσι - Παλιόχωρα -Αγ. Βαρβάρα - Μπαμπάλα - Κυπαρίσσι

Μήκος: 16759 μ.
Υψ. Ανάβαση: 1027 μ.
Υψ. Κατάβαση: 1106 μ.
Μέγιστο Υψόμετρο: 921 μ.
Ελάχιστο Υψόμετρο: 116 μ.
Τrackpoints: 1707

Προβολή της διαδρομής στο Google Maps

Παρουσίαση αναλυτικού προφίλ της διαδρομής

Parnonas.Xionοbouni-Kiparisi-Palioxora-Ag_Barbara-Kyparisi.gpx

Parnonas.Xionοbouni-Kiparisi-Palioxora-Ag_Barbara-Kyparisi.plt

Parnonas.Xionοbouni-Kiparisi-Palioxora-Ag_Barbara-Kyparisi.kml

Πρόκειται για μια μεγάλη διαδρομή με τεράστια αισθητική, που περνά από τα ωραιότερα κι εντυπωσιακότερα σημεία της ανατολικής πλευράς του βουνού. Συνδυάζει τα μονοπάτια 3 διαδρομών, της Χ5, της Χ4 και της Χ3.

Ξεκινάμε από την χαρακτηριστική πινακίδα 100μ μετά το φαράγγι της Παναγίας των βράχων. Τραβερσαριστά σε 15 λεπτά φτάνουμε στη διασταύρωση των μονοπατιών. Δεξιά προς Παλαιόχωρα κι Αγ. Βαρβάρα με το Χ5 κι αριστερά το Χ3 για Χάρακα και Χ4 για Μπαμπάλα. Φεύγουμε δεξιά λοιπόν και κινούμενοι σε ένα ζωνάρι με πλάκες περνάμε ρεματιά με φρεάτιο, όπου μπορούμε να πάρουμε νερό και σύντομα φτάνουμε στο εκκλησάκι του Πρ. Ηλία. Το μονοπάτι ανηφορίζει λίγο, περνά λίγο επάνω από το σπηλαιοβάραθρο της Μπάμπολας, που βρίσκεται μέσα σε κτισμένο σπιτάκι σαν στάση λεωφορείου(!).

Σύντομα, περνάμε από βράχινες πόρτες και κατηφορίζουμε σε ψηλή βλάστηση πλέον μέχρι την επόμενη ρεματιά, κάτω από εντυπωσιακές ορθοπλαγιές με σπηλιές.Συνεχίζουμε τραβερσαριστά και μετά από 1.30 από την αρχή φτάνουμε σε διασταύρωση με έναν κλάδο του Χ5 που έρχεται από τη στάνη που τελειώνει το Χ2. Συνεχίζουμε λίγο ανηφορικά μέχρι κάποιες σπηλιές και ανηφορίζουμε πιο έντονα μέχρι το χαρακτηριστικό σταυρό, που σηματοδοτεί το κενοτάφειο των υπερασπιστών της Παλαιόχωρας έναντι του Ιμπραήμ.

Αφού περάσουμε τα ερείπια του παλιού οικισμού βγαίνουμε σε βράχινες πόρτες και περνάμε στη βορεινή πλαγιά γι αυτό κι αλλάζει ριζικά η βλάστηση. Το μονοπάτι πολύ φαρδύ κινείται τραβερσαριστά μέσα σε πυκνό ελατόδασος μέχρι την Αγ. Βαρβάρα. Από εκεί συνεχίζουμε ανηφορικά στο περίφημο καλντερίμι και μετά από 30 λεπτά συναντάμε τη διασταύρωση του Χ4.

Εκεί υπάρχει μια σκέτη κολώνα από όπου λείπει η πινακίδα (!). Το μονοπάτι είναι καθαρό και κινείται δίπλα σε μια μικρή ρεματιά μέχρι μια μεγάλη λάκκα με στάνη. Το μονοπάτι συνεχίζει μέσα στα παλιά χωράφια κι ανηφορίζει λίγο ακόμα μέχρι μια γκρεμισμένη αγροικία. Από εκεί και κάτω θέλει προσοχή γιατί σε πολλά σημεία δεν είναι πολύ εμφανές κι η σήμανση είναι μινιμαλιστική. Με λίγη προσοχή κι εμπειρία όμως δεν το χάνουμε. Σιγά σιγά το μονοπάτι γίνεται πολύ καθαρό και κατηφορίζει σε μεγάλη λάκκα με εντυπωσιακούς βράχινους πύργους. Περνώντας ανάμεσά τους κατηφορίζουμε σε μεγαλύτερη λάκκα - οροπέδιο και στο εκκλησάκι του Αι Γιάννη.

Συνεχίζοντας περνάμε από τα παλιά χωράφια και τις αγροικίες της Μπαμπάλας μέχρι να φτάσουμε στις εντυπωσιακές βράχινες πόρτες. 5 λεπτά αργότερα βρισκόμαστε κάτω από μια τεράστια ορθοπλαγιά που τη διασχίζει ένα φαρδύ ζωνάρι. Πρόκειται για τα πιο εντυπωσιακά σημεία της διαδρομής. Το μονοπάτι ακολουθεί το ζωνάρι και το μάτι μας πάει στις πλακέτες των αναρριχητικών διαδρομών κι η σκέψη στη δυνατότητα να ανοιχτούν άπειρες διαδρομές εκεί πάνω.

Τελειώνοντας το ζωνάρι το μονοπάτι κατηφορίζει με αρκετά ζικ ζακ και μεγάλες τραβέρσες μέχρι το σημείο που χωρίσαμε 4.30 ώρες νωρίτερα. Από τα ίδια επιστρέφουμε στην άσφαλτο κι από το πέταλο του φαραγγιού αφήνουμε την άσφαλτο και παίρνουμε το παλιό μονοπάτι των μύλων που σε 10 λεπτά μας βγάζει στη πλατεία του οικισμού της Βρύσης.

Καταγραφή διαδρομής: Δημητράκης Γιάννης

Επόμενη οργανωμένη πεζοπορία στις 15/11/20.